Friday, October 14, 2011

Jangan Berkata 'Kalaulah'


hadis Sahih Muslim,daripada Abu Hurairah ra,katanya Rasulullah s.a.w bersabda :

orang mukmin yang kuat adalah lebih baik dan lebih dikasihi Allah daripada orang mukmin yang lemah.Masing2 ada mempunyai kebaikan.Bersungguh-sungguhlah mengerjakan sesuatu yang berguna (di dunia dan di akhirat) dan hendaklah selalu meminta pertolongan daripada Allah dan jangan berasa lemah,yakni putus harapan atau merasa hampa.Jika engkau ditimpa sesuatu janganlah berkata

"kalaulah aku berbuat demikian tentu akan jadi begini dan begitu"

akan tetapi katakanlah

"takdir Allah dan Allah berbuat sekehendakNya"

sesungguhnya perkataan 'kalaulah' hanya membukakan jalan bagi syaitan untuk berbuat sesuatu

wallahualam

19 comments:

Pn. Sheila said...

erm... gd info... mmg perkataan yang slu disebut tu...

Anum said...

insyaallah sis

nuyui a.k.a miss YUI said...

insyaALLAH..

Qaseh Qistina said...

mmg selalu sebut dan baru je sebut semalam mengenangkan nasib guna 'Kalau lah..' ..ps ni xnk sebut dah..tQ kak =)

Cik Rose Cute said...

Cik rose tak pernah pulak sebut perkataan tue...hihihi Al-hamdulillah....

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

perkataan kalaulah ini mmg x bagus..

sHi Ma said...

good info.. insyaALLAH cuba sama2 kita perbaiki diri :)

Amni said...

nang mena.. tapi kita tok kdg sik terlepas nak amdah sebab dah biasa bah.. hehe... mun laa.. mun laa... ekeke..

Bro ahmad said...

thank sharing..sama2 dapat manfaat betul tak..tapi orang kita dah selalu sebut perkataan tu..tanda kecewa,usaha kurang

Bro ahmad said...

thank sharing..sama2 dapat manfaat betul tak..tapi orang kita dah selalu sebut perkataan tu..tanda kecewa,usaha kurang

IntaNBerliaN said...

thanks untuk info ni.. sy slalu sebut 'kalaulah' tu... kene ubah ni

Idah said...

Syukuri apa yang ada pada diri dan yang sedia ada.....

labulabi said...

salam perkenalan.lepak ctok dolok.hihi.nice inpo. :)

Acik said...

ujian Allah itu mematangkan kita!

hakamah hamyadi said...

betul 2...jangan pernah putus asa...percaya dengan takdir ALLAH

[sutera kasih] said...

kdg2 tersebut jgk huhu..

kotak bulat said...

betul.. kb pernh belja bnda ni dulu.. elak cakap kalaulah.. setiap yang jadi tu ad hikmahnya..

Mya said...

thanks untuk info ini. peringatan pada diri =)

salwaismail said...

sy kadang2 tersebut jugak..