Friday, July 29, 2011

Menyambut Bulan Ramadhan

sempena bulan Ramadhan yang akan menjelang tak lama lagi
apa kata sama2 kita renungkan artikel ini yer..
"SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN"



“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa” (QS.Al-Baqarah:183)

Tanpa terasa, waktu demi waktu berlalu dengan cepatnya, dan berapa hari lagi bulan suci Ramadhan akan tiba kembali lagi. Kehadirannya memberi harapan dan semangat kepada setiap Muslim, kerana ia akan membawa kenikmatan jiwa dan rohani dalam kehidupan ini.

Dalam menyambut kedatangan bulan Ramadhan ini, orang-orang beriman menyambutnya dengan rasa gembira kerana kekasihnya Ramadhan akan datang, sehingga perintah shaum (puasa) yang diwajibkan Allah pada bulan itu dapat dilakukannya dengan baik. Nabi Muhammad Saw bersabda; “Siapa yang bergembira menyambut kedatangan bulan suci Ramadhan, Allah mengharamkan tubuhnya disentuh oleh api neraka” (Al-Hadis).

Tetapi ada juga orang yang menyambut bulan suci Ramadhan dengan perasaan tidak senang, sebab kedatangannya dianggap akan merugikan dirinya. Juga mengekang kebiasaannya yang dilakukannya di luar bulan Ramadhan, seperti makan dan minum di siang hari, merokok, dan sebagainya.

Ramadhan akan kembali menyapa kita, suatu bulan yang penuh dengan keberkatan. Kehadirannya membawa keberkatan yang melimpah ruah, kerana sebulan dalam bulan Ramadhan itu dibuka lebar-lebarnya semua pintu syurga dan dikunci semua pintu neraka..

“Sesungguhnya telah datang bulan yang penuh keberkatan, dimana telah difardhukan atas kamu berpuasa. Dibukakan pada bulan itu semua pintu syurga dan dikuncikan padanya semua pintu neraka dan dibelenggu pada bulan itu segala syaitan. Dalam bulan itu, ada satu malam yang lebih baik dari seribu bulan..(HR. Ahmad, Nasai dan Baihaqi dari Abu Hurairah).

sumber : aku islam.com

26 comments:

sHi Ma said...

ramadhan hampir tiba.. salam ramadhan bui (",)

iefa ujang said...

brape hr je lg kan.salam ramadhan... :)

Cik Rose Cute said...

Selamat Menyambut Ramadhan....Time nie la...kalau sesiapa nak diet hihihi

Aweyn said...

salam ramadhan

hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock said...

bersyukur Allah masih kurniakn kesempatan utk ramadhan kali ni ..insaallah



excellence

hira said...

selamat menyambut ramadhan kak bui! :D

Amni said...

kamek arap kmk dapat posa 1st day ya kelak... sik best la kan mun sik pat posa ramadhan pertama.. tahun tok macam semangat lebih.. hiks....

salam ramadhan kak...=0

ajumohit said...

Slmt menyambut ramadhan jugak bui!!! Mg2 ianya lebih baik dr sblm2 nya

.cikfieqa. said...

salam ramadhann :)

Nurnajwa said...

Selamat menyambut ramadhan ;) & Selamat berpuasa. Heeeeee

Azhafizah[フィザ] said...

salam Ramadhan Kak Bui and family ^__^

amni azmira said...

selamat menjalani ibadah di bulan ramadhan cik bui..^^

Acik said...

makasih bui.
selamat menyambut ramadhan buat bui juga ...

harrazdani said...

selamat menyambut ramadhan utk bui sekeluarga.....semoga ramadhan ini lebih baik dari sebelumnya.

Khairol Ikhwan said...

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak ya sahabat blogger.

Jangan lupa untuk mengimarahkan surau dan masjid di kawasan anda!

Toyota Vios Sempena Hari Raya Ini

Idah said...

Salam Ramadhan jua utk Bui...semoga bulan ini kita sama2 dpt menambah pahala yg berganda...

Wanie said...

lagi bape hari je lagi..
selamat berpuasa :)

Green Apple said...

selamat menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan...

kotak bulat said...

nti kita berbuka sama2 ye.. :P
selamat myambut ramadhan..berdoa semoga pnjg umur untuk melalui bulan ramadhan. :)

alif haris said...

sgt byk fadhilat bulan ramadhan kan :)

so jgnlah disia2kan ..
selamat menyambut ramadhan kak bui :)

Diary oF Mine said...

selamat bpuasa kak bui..:)

cik pip said...

selamat berpuasa ye :)jom join: Jom Join Segmen Sulung Aku

Siti Arfah said...

Allahuakbar . . Indahnya Ramdhan. Moga diri ini dpt menghayati ramdhan dgn sbenar2 penghayatan. Aminnn. Btw salam ramdhan kareem ya kak bui ! :)

hira said...

akak, selamat berpuasa tau! :D

Mya said...

salam ramadhan =)

[sutera kasih] said...

salam ramadhan kak bui..masak nyaman2 k kmk sungkey kelak kak :P