Monday, August 1, 2011

Info Bagi Yang Gemar Makan Kangkung



email ni bui terima dari seorang kawan
yang dah tau,duduk diam2 k..hehe


pic from Google
ADAKAH ANDA PENGGEMAR KANGKUNG? 

Jika anda penggemar kangkung, tidak kira apa jenis kangkung, petis kangkung, kangkung cos, dan lain-lain yang berkaitan dengan kangkung, mungkin cerita ini dapat menjadi pertimbangan bagi anda bila anda mahu makan kangkung.

Pada suatu hari di klinik yang terkenal, semua doktor kebingungan kerana ada seorang anak kecil yang menderita sakit perut. Anak itu dibawa ke klinik oleh orang tuanya setelah 2 hari menderita diarhea . Sudah bermacam ubat sakit perut yang diberikan kepada anak itu, namun diarhea nya tidak sembuh. 

Di klinik, kedua orang tua anak tersebut ditanya oleh doktor, makanan apa yang dimakan oleh anak tersebut selama 2 hari ini.  Orang tua anak itu kebingungan, kerana sejak anaknya diarhea , anak tersebut tak lalu nak mahu makan, dia hanya minum susu, itu pun akan muntah semula. 

 Setelah dikaji, ternyata sebelum menderita diarhea , malam tersebut anak itu makan kangkung cos di restoran bersama orang tuanya. Doktor segera melakukan xray, ternyata dalami usus anak tersebut telah berkembang biak lintah dengan anaknya yang kecil-kecil.  Doktor surrender dan menyatakan tidak sanggup mengambil tindakan medical apapun.  

Akhirnya anak kecil malang itupun meninggal dunia. setelah dikaji, ternyata lintah itu sebelumnya berada di dalam batang kangkung yang besar. Memang, untuk penggemar kangkung cos yang paling enak adalah batangnya. Lintah yang berada di dalam batang kangkung itu tidak akan mati walau dimasak selama manapun, apa lagi untuk kangkung cos proses memasak tidak terlalu lama untuk menghasilkan rasa kangkung yang sedap. Lintah hanya akan mati jika dibakar. 

 Di dalam usus anak tadi, lintah yang hanya dalam 1 ke 2 hari berkembang biak dengan cepatnya kerana menghuni didalam tubuh dan terus menghisap darah yang ada, doktor juga menjadi bingung, bagaimana mematikan/membersihkan lintah yang telah sangat banyak tersebut dari dalam usus anak malang itu.  

Jujur, sejak mendengar cerita itu, kesukaan saya terhadap kangkung menjadi berkurang, boleh dibilang sudah 1 bulan ini saya sama sekali tidak makan kangkung dalam bentuk apa pun, bukan kerana menjadi paranoid, tapi bagi Saya lebih baik menjaga segala kemungkinan yang ada, masih banyak sayur lain yang dapat kita makan dengan meminimumkan segala kemungkinan "lintah" yang terselit di dalamnya.

Semoga cerita ini dapat menjadi pertimbangan untuk kita semua sebelum masak/makan kangkung.. 



korang geli tak..bui terus terang memang gemar makan sayur kangkung ni,lebih2 lagi kalau dimasak bersama belacan..agaknya kalau nak makan jugak,kena buat sendiri lah lepas ni,pastikan cuci betul2 dulu,baru masak kalau makan kat kedai belum tentu lagi terjamin kebersihannya kan..huhu





24 comments:

NA said...

Erk ye ke? Selalu kangkung ni kan banyak pasir susah nak hilangkan.

Lintah boleh ada eh?

Apapun terima kasih kongsi info (macam banyak makanan dah tak boleh makan :( )

-wina1979-

ajumohit said...

Pernah baca info ni, kene basuh betul2 la klu nk mkn kangkung ye, tak pon tnm sendiri hehe

Azhafizah[フィザ] said...

huwaaa..menangis la camni..satu persatu makanan feveret dijangkiti..dahlah Fiza ni penggemar sayur..sanggup makan sayur je macam tu je pun xpe..alahai...pasni xde la nak mkn petis ke,goreng ke,yong tau fu ke..adeh..selera mati tetibe..nasib la puasa..btw,selamat berpuasa kak bui

Dududu said...

errrr geli ye lintahh >.<

Aimifiqa said...

oh tidak! saya pgemar kangkung. saya tak suka sayur lain selain kangkung dan sayur yg tak pahit.

Anum said...

anum pun pernah baca sis.. alamak....

Panggil aku Han said...

info best :)
Han dh tau dari mak han...

mmg bahaya btl klau xditeliti betul2 kangkung tu...

ArulchelseA said...

sy pun ska mkn kangkung ni..best..

Wanie said...

kangkung cos?xtau pn kangkung ade banyak jenis..huhu

wanie suke je mkan kangkung..mungkin tak sesuai bagi budak2..huhu..perut org tua boleh lagi terima..tak penah lak dengar lintah ade dlm kangkung..

Amni said...

for sure mek sikkan makan gik kangkung kak.. ewwww....... takutnya kamek.. ngeremang bulu roma mek.. ishh

~~Ticer Wann~~ said...

xbaper suka sangat.... apapun thanks 4 the info..kena share ngan kawan2 lain ni

nur farahin binti sulaiman said...

adoi.. kena masak sendiri nie.. batang syur kngkung kena tgk elok2 la paz nie..

Ain said...

ain suka makan kangkung gak. nak nak g bila mak ain buat kangkung masak kicap nan belacan . laju je ain makan :)

kotak bulat said...

mcm mne lintah tu leh ad kat kngkung? mmg tempat mmbiak kat kangkung ke? err..ni mesti sbb kedai tu tak bsuh bersih... saman kedai tu je..

Muhammad Burn said...

Saya suka kangkung. tapi saya buang batangnya.

Syuxer said...

alamak neh boleh membuatkan syuk jadi fobia kat kangkung T_T..dahla ia sedap dimakan begitu sahaja huhuuh..

xnak makan dah huhu..lintah tuh dahla binatang kurang ajar gi isap darah kita tanpa rasa bersalah kan..

iefa ujang said...

diarrhea???perkhhh...mmg tension kot layan diarrhea.ulang alik la g toilet...ni kangkung lak dahhh.adeyhhh

Mya said...

eeeeeeeeeeeeee.....

marilah cuci bersih2 ya hee

alif haris said...

alamak pasni mkn kangkung kene buang batagnya .. wajib ! bahaya ni huhuhu

sHi Ma said...

seram baca info nie.. walaupun xberapa makan kangkung...

batter kalau masak kangkung, belah batangnya n basuh sebersih2nya, insyALLAH...

kesian anak yang malang tue...

[sutera kasih] said...

adohhh..bena ka kak bui?
lemahlah nyawa kmk tok..dh la pebret kangkong belacan ayooo huhu

TK said...

lepas ni takut dah nak makan kangkung... huhu~

syiela said...

pernah baca juga info ni.. skrg kalau nk mkn kangkung mmg masak sendiri.. tak berani mkn kat kedai..

***kebetulan yer***

cik najihah said...

alamak...dah la suke kangkung sangat2 huhu