Friday, February 10, 2012

Ibu Dan Bapa


RENUNGAN HARI JUMAAT..*__*

» Bila mak kata dia teringat, kita jawab kita sibuk sangat
» Bila ayah kata dia rindu, kita jawab nantilah hujung minggu
» Bila mak minta kita pulang, kita jawab kita belum lapang
» Bila ayah minta kita singgah, kita jawab kerja kita belum selesai
» Bila hati kita terguris, kita kata “Mak memang tak pernah faham”
» Bila hati kita terhiris, kita kata “Ayah memang tak ambil kisah”

tetapi..........

» Bila hati mak kita terguris, mak kata “Tak apa, dia masih muda”
» Bila hati ayah kita terhiris, ayah kata “Tak apa, belum sampai akalnya”
» Bila kita menangis tanda lapar, mak berlari bagai hilang kaki
» Bila kita merintih tanda derita, ayah bersengkang mata bagaikan tiada lena
» Bila kita sedih kerana gagal, mak setia membekalkan cekal
» Bila kita pilu kerana kecewa, ayah teguh berkata dia tetap bangga

 “Ya-Allah, bahagiakanlah kedua ibu bapa kami sepertimana mereka telah membahagiakan kami suatu ketika dahulu”

tiba2 teringat dekat mak/bapak dekat kampung..sobs..sobs


19 comments:

::NureeN:: said...

nak tanya cikit.. knapa ya blog CGA nureen x bleh save bloglist.. dah try 2 3 ari ni x leh masuk la huhuuu

Masz Sidek said...

piluk ati mek baca kak...

berbaktilah dgn org tua kt selagi daknya masih ada...

peringatan utk dirik kmk juak kak...

syaz@rozelt said...

huhu..sedihnya..thanks ats ingatan~

kasihredha said...

terharu

IntaNBerliaN said...

alahaiiii tiba2 plak bergenang air mata... dah la td tel mak, mak gtau dia dkt hospital sbb terjatuh n terhantuk dinding.... huwaaa

shida'R said...

AMIN sis ..huhu sedih lak tetiba ;(

kakcik said...

Sedih! :(

LadyBird said...

ameeen2.. ya robbalalameeeennn..

Munnafendy said...

insyaAllah esok balik kmpung =)

miloais milo said...

your entry make me cry...

seriously - iols rindu ngan mak dan abah kat kampung
emmm... rindu nak cium pipi arwah mak...

Azhafizah[フィザ] said...

terima kasih ingatkan..sama sama beramal ^__^

Izan Ishak said...

aduhai bui... izan pun jadi rindu dgn mak ni! yelah... selagi terdaya keraplah jenguk parents kita kan... itu semua dah mampu buat mereka tersenyum gembira.

Izan Ishak said...

aduhai bui... izan pun jadi rindu dgn mak ni! yelah... selagi terdaya keraplah jenguk parents kita kan... itu semua dah mampu buat mereka tersenyum gembira.

Aishah Jahirah said...

amin.....mak saya je yg masih ada...:)

ajumohit said...

doa ini memang menjadi amalan harian kan, rindu pada arwah ayah, sekrg ni menggembirakan hati emak bucuk tu heheheh

::NureeN:: said...

thx k.bui.. x pa nureen try lg esok & esok yerr :)

profmie said...

thanx..bgus share info psl ni..ase keinsafan pula..hihi..done follow you..so,follow me back k.hehee

Cik Rose Cute said...

cik rose ingat jugak doa nie...

Nisa Greennnpanda said...

alamak..trase sy, huhu~..
lbh2 lg statement yg nie.. "Bila hati kita terguris, kita kata “Mak memang tak pernah faham”"

mmg kne slalu doakn parents pun, coz jasa diorg xkire nilainye.. >_<