Monday, May 13, 2013

10 Perkara Tentang Anak

✿ Assalamualaikum..Salam Sejahtera ✿


ni gambar anak2 bui 2 tahun lepas..^_^..hidung very the kembang setaman..haha

Khas untuk ibu bapa sekalian.... Tahukah anda bahawa,

1. Anak tunggal selalunya lambat cakap
2. Anak perempuan cakap banyak 3x daripada anak lelaki
3. Bermain dengan anak2 meningkatkan kegembiraan emosi mereka
4. Anak lelaki suka fizikal touch dengan bapa. Main ultramen, pergi padang.Kalau anak lelaki x dapat fizikal touch dia akan suka bergaduh dengan adik2 dia
5. Interaksi antara ibu bapa dan anak dengan bermain akan membina ikatan antara anak dan ibu bapa
6. Anak2 pun stress sebab tak keluar rumah. So cuba cari masa bawa anak keluar dari rumah.
7. Anak perempuan mempunyai potensi lebih besar dari sudut kemahiran berbahasa (verbal)
8. Anak lelaki mempunya potensi yg lebih besar dari sudut kemahiran visuospatial (ruang). Asuh kelebihan ini dengan memberikan mereka peluang bersukan seperti bola sepak, menunggang basikal. Doktor galakkan belikan anak basikal kerana ini akan meningkatkan kemahiran mereka
9. Kanak2 yang mempunyai kemahiran membaca akan mempunyai kemahiran bertutur dan berbahasa yang baik
10. Kanak2 yang sering berdamping rapat dengan bapa mereka didapati lebih berdaya saing dalam banyak hal,lebih berkeyakinan diri, sayangkan diri sendiri, mudah menyesuaikan diri di sekolah,dan mempunyai kemahiran interpersonal yang baik

Take Care & Thanks For Reading This Entry..Take This ♥

15 comments:

Nurzakiah Hanum said...

tomei2

Nurzakiah Hanum said...

great

Cik Nur™ said...

byk benda yg nur belajar..
xde pengalaman lagi..
bila baca boleh praktikkan nanti...
:)

thanks kak bui.. :)

NM03 said...

anak saya tgh lasak melampau skang ni, tapi saya enjoy membesarkan dia.

aslvie adam said...

Thnks for your info...ha...anak perempuan saya memang kuat bebel..kadang adik die buat salah bebel sampai adik die marah balik..

Mia Kassim said...

Betul tu Bui....anak aku yang pompuan tu dah macam orang berpidato saja, asyik bercakap saja sambil ada gaya lagi tu...tapi bahasa dia sendiri saja yang paham...bahasa planet

Haryati Faizal said...

tq share bui... bagus info ni...

cHeN@ said...

salam..nk copy n share info

cHeN@ said...

nk minta copy n share info ye.. :)

Azhafizah Md Nor said...

oh..okay..akan diguna pakai kelak :)

deno said...

comelnya.... sejuk je mata memandang :)

Isabel Diaz said...

Setuju (^_^)

boni kacak said...

hahaha. memang anak perempuan lebih banyak bercakap daripada anak lelaki.hehehe

Che Rosliza Che Mat said...

setuju sangat2...tq bui...

Kesuma Angsana said...

tq gd sharing ni