Monday, December 10, 2012

Merlin Musim Ke-5

✿ Assalamualaikum..Salam Sejahtera ✿

Diterbitkan oleh Shine TV dan BBC Wales, siri pengembaraan ini berjaya menambat hati penonton melebihi 180 buah negara dari seluruh dunia. Merlin musim ke-5 masih mengekalkan barisan pelakon yang asal iaitu Colin Morgan (Merlin), Bradley James (Raja Arthur), Angel Coulby (Pemaisuri Guinevere / Gwen), Katie McGrath (Morgana), Richard Wilson (Gaius), Adetomiwa Edun (Sir Elyan), Eoin Macken (Sir Gwaine), Tom Hopper (Sir Percival), Rupert Young (Sir Leon), John Hurt (suara latar sang Naga Hikmat) dan memperkenalkan watak baru, Alexander Vlahos (Mordred).

Merlin 5 kini bersiaran pada setiap hari Isnin jam 10.00 malam, penonton TV3 boleh menyaksikan 2 episod berturut-turut selepas tayangan perdana episod pertama dan kedua pada 16 November 2012. Babak baru bermula dengan zaman kegemilangan kerajaan Camelot di bawah pemerintahan Raja Arthur yang baru mewarisi takhta selama 4 tahun. Kini, Arthur sudah semakin matang dan menjalankan tugasnya sebagai seorang raja yang berwibawa di sisi Pemaisuri Guinevere, para satria yang setia dan juga Merlin yang merupakan kawan karibnya.



Morgana, sebuah nama yang ditakuti oleh rakyat Camelot sudah tidak kedengaran selama 3 tahun. Walaupun begitu, ia tidak bermaksud bahawa Raja Arthur boleh menarik nafas lega kerana kejadian misteri mula berlaku di sempadan utara. Kesemua satria yang ditugaskan ke sana telah hilang. Justeru, Arthur berangkat ke sana untuk menyiasat apakah yang berlaku sebenarnya.


Bersama Merlin dan rakan-rakan seperjuangannya (knights of the round table), Arthur menuju ke destinasi yang penuh dengan cabaran dan tipu muslihat. Kuasa Morgana semakin kuat dan bijak mengaturkan rancangannya untuk menghancurkan Arthur dan Merlin. Kemunculan Mordred, seorang ahli sihir muda yang kesetiaannya tidak diketahui sama ada kepada Arthur ataupun Morgana mampu membawa maut kepada Arthur.




Kemahiran Mordred dalam penguasaan pedang telah mendapat kepercayaan daripada Arthur dalam masa yang singkat sehingga Mordred dilantik sebagai satria. Merlin yang tahu tentang latar belakang Mordred meragui kesetiaan Mordred terhadap Arthur. Malah, Merlin rasa kurang senang hati dengan keakraban Arthur dan Mordred.


Bakal memasuki episod ke-5 & ke -6 pada 26 November 2012, kewibaaan Raja Arthur sebagai seorang pemerintah diuji dengan desakan daripada The Disir untuk kembali kepada cara pemerintahan lama. Sekiranya Arthur inginkan keamanan untuk Camelot, baginda perlu akur dengan permintaan Osgar dan The Disir. Arthur yang mahu membuktikan kemampuan baginda enggan menerima syarat-syarat yang dikenakan oleh The Disir.



Justeru, tindakan Arthur telah membangkitkan kemarahan The Disir sehingga meletakkan Camelot dalam keadaan yang bahaya. Hanya pengorbanan nyawa yang mampu menyelamatkan keadaan. Apakah Arthur sudah sedia untuk menandatangani konflik ini?


Mampukah Merlin menghalang malapetaka yang akan menimpa Camelot kerana maut sudah semakin hampir dan mengatasi kuasa gelap yang semakin meluas di Camelot? Apakah takdir yang tertulis buat Camelot? Saksikan Merlin musim ke-5 di TV3, setiap hari Isnin jam 10.00 malam. Layari Facebook & Twitter TV3MALAYSIA untuk mendapatkan berita terkini.


nota bui : hari ni bawak anak2 ke sekolah..^_^


Take Care..♥..

24 comments:

Anum said...

syok ceta nie

Unknown said...

kak bui.ai ndak tgk merlin bah pula.apa2pun selamat menonton ya kak bui..:)

AtieYusof said...

Suka juga siri Merlin ni..
Suka Raja nya yg hensem...hehe:)

Unknown said...

sy layan jugak merlin nie..tp ada lompong2 jugak ada part x tengok..hihi

HeNRieTTa JoSe said...

rietta xikut sgt citer nie...sbb kdg kdg ada masa, kdg kdg xsmpat...tpi rietta suka citer dia...

Kak iman said...

seyes iman skunk dh melayan nh je..merlin the die cast.jgn spe2 time kaco iman.iman xsuke la gwen cz dh jadik jht.nh morgana la punyer pasai.cian arthur dh mcm org bodoh je..merlin plak jdik mgssa

Mrs Velentine said...

ku tunggu habis dulu baru tengok one kick..hehe

syiela said...

saya suka sangat kak bui ngan citer ni

Mimie said...

sy bru musim nih nk tgk...hahaha...

Mieszlolita said...

Waa , minat la ngan cta nem xtaw plak musin ke 5 da suda..

Mieszlolita said...

Waa , minat la ngan cta nem xtaw plak musin ke 5 da suda..

Unknown said...

x tengok lah kak bui, layan cartoon jerk sekarang ni ngikut anak.. haha

sHi Ma said...

Mmg tgu tiap2 musim.. Tv3 lambt start hr 2, 1st episode lyn kt astro tp sekarang lyn kt tv3 pula..

Pn Ayu said...

kak bui layan ek cter ney :)

Azhafizah MN said...

aiyaaaaak..fiza jarang tengok TV..tak pernah tengok pun citer merlin..setakat iklan je la tengok..heee

Dikbee said...

dah season 5 rupanya...tak tertengok dah...

iezayusof said...

best gila cerita ni. mmg xpuas klau tengok :D

iezayusof said...

best gila cerita ni. mmg xpuas klau tengok :D

NoEn said...

wah...mcm best jer

haryati said...

suke gak layan merlin ni...

Shida Radzuan said...

xsuke gwen..dah mcm lupa dri huhuhu..tgk yg lama2 jer hehe..shida suka gak layan kak bui :)

Shida Radzuan said...

xsuke gwen..dah mcm lupa dri huhuhu..tgk yg lama2 jer hehe..shida suka gak layan kak bui :)

Cikrosecute said...

cr pun suka tgk movie nie...

intanfirdaus247 said...

selamat pagi..intan suker citer ni..memang ikut drama dia