Friday, December 14, 2012

Rupanya Menangis Pun Ada Khasiat Tersendiri

✿ Assalamualaikum..Salam Sejahtera ✿

bui baru tau yang rupanya menangis pun ada khasiat tersendiri..korang pun confem x tau kan..yang dah tau,sila lah buat2 tak tau k..hehe




Menyahkan Zat Berbahaya Dari Tubuh Badan
>>> zat2 kimia yang dihasilkan oleh tubuh ketika dalam ketakutan boleh disingkirkan melalui tangisan


Meningkatkan Kadar Degupan Jantung
>>> degupan jantung akan meningkat ketika menangis dan ia dianggap sebagai latihan yang berguna bagi rongga badan,urat2 dada dan kedua2 belah bahu

>>> selepas menangis kadar degupan jantung akan kembali perlahan sehingga menimbulkan perasaan yang sangat tenang


Menghalang Penyakit
>>> Universiti Temple dari US telah mengkaji 100 orang yang menghidap penyakit radang usus besar dan luka pada perut dan 100 orang yang sihat

>>> mereka mendapat jawapan yang agak mengejutkan,hampir semua pesakit yang menghidapi penyakit tersebut mengatakn bahawa menangis adalah tanda lemahnya peribadi maka mereka memilih untuk memendam rasa hati mereka

>>> manakala bagi mereka yang tidak menghidap sebarang penyakit mengatakan menangis adalah sesuatu yang semulajadi dilakukan pada waktu dan tujuan yang sesuai


Membebaskan Racun Dari Badan
>>> Arthur Frank seorang ilmuan Amerika berkata,oleh sebab airmata berfungsi mengeluarkan unsur2 beracun dari dalam tubuh,maka menahan air mata beerti tumbuhnya racun secara perlahan2

>>> secara fitrahnya perempuan lebih cenderung untuk menangis berbanding lelaki,maka secara umumnya usia hidup mereka lebih panjang berbanding usia hidup lelaki kerana perempuan membebaskan banyak racun dalam tubuh mereka melalui tangisan 

>>> saintis2 dan pakar mata berpendapat air mata mengandungi sejumlah peratusan racun tertentu yang hanya dapat dikeluarkan dari tubuh melalui tangisan,ini menjadikan mereka yang menangis bebas daripada racun2 tersebut


Air Mata Mengandungi 25% Protein
>>> kajian2 yang dijalankan oleh para saintis membuktikan bahawa airmata mengandungi 25% protein dan satu bahagian daripada zat terutamanya magnesium

>>> ini adalah unsur yang tidak seimbang dan boleh menjadi racun kepada manusia

>>> ianya dapat dibebaskan daripada manusia ketika menangis 


so,dah taukan apa bagusnya menangis ni..lepas ni kalau rasa sedih menangis jer,jangan tahan2..tapi nak menangis kenalah bersebab,kalau tetiba menangis tanpa sebab yang munasabah nanti orang lain cop kita ni orang gila pulak..hahaha


nota bui : kesian Malaysia,kalah malam tadi kan..huhu


Take Care..♥..

37 comments:

Dikbi Kamaruddin said...

slalu nangis kalau tgk cerita sedih...huhu

Anum said...

patut la anum suka nangis

CikZaniff said...

tiba-tiba rasa nak nanges buleh..:)

Nazayiena said...

Baru tauk nangis ada khasiatnya.
Geram ngan pengadil dr korea ya sik adil gilak....

Norain Ujang said...

betul tu.. lepas ni tak yah pendam-pendam... kalau sedih nangis je...

Miesz Nurul said...

nice! Hihi

are_lin@yu said...

menangis pn dpt redakan tnsion kn..huhu..salam jumaat kak..

HeNRieTTa JoSe said...

banyaknye kasiat...xtaw plak rietta....

Mrs Velentine said...

ya...betul tue

Mimie Najib said...

dan menangis juga sangat memberi ketenangan..wlpun dipndang snget oleh mereka yng tidak memahami....

Abil Fikri Ahmad said...

Ooo cm tu yea, jadi dah banyak la saya buang racun dari badan rupanya...

shida said...

lepas ni bui kena jadi ratu air mata la.. kehkehkeh

yana aina said...

gembira pon bleh nangis tau ... hehehh

Mimie said...

baru tahu..thanks for the info kak

Mimie said...

done sunway

Kesuma Angsana said...

very gd sharing bui

Haryati Faizal said...

banyak jugak khasiatnya ye..

kasihredha said...

Kalau tgok derita Korea sure nanges :)

intan akma said...

kene slalu tengok citer hindustan nih...kalau tak racun tak bleh kluar

zila manaf said...

terapi nurani ni haa....

Azhafizah Md Nor said...

Ni yang nak nangis selalu..heee..nangis selalu pun tak sihat jugak kan..>.<

Noraziha said...

oo..iye ke? mmg baru tau..bagus gak kan.. bila last nangis tak tau.hehe

Cikgu Ma said...

kdg2 banyak berfikir, banyak juga menangis...bila dh banyak menangis, sakit pale jugak...

sHi Ma said...

Baca n3 kak bui ni, sy br tahu..hehehe..thank for your sharing (",)

Nur farahiza said...

hehhehe , fara pun kalau nak nangis atas motor pun nangis jew , peduli kam org ,

NoEn said...

menangis berpada2 la kot...klo selalu sangat menagis xbagus juga kot...hihi

Ena's Palace said...

ooo yeke? baru tau...tq for sharing..info yg bagus

syiela said...

thanks sharing kak bui.. saya suka ngais.. baca novel sedih nagis, drama sedih nangis.. suka sangat pun nangis huhuhu

shidaR said...

mlm dorg kalah..shida bderai dah airmate sedihh huhuhu..

maszmadi said...

oho baru tau nieh.....

Mia Kassim said...

Mlm ni nak nangislah.....huhu ( klu husbn tny..ckp nak kasi hilang racun)..

boni kacak said...

macam mana saya yang sukar untuk menangis ni???susah macam ni..hehehe

Lyaa Suriany said...

Patut kite ssh nk dmm ke skt.
sbb salu nangis
hehe

Deqla manjew said...

sbb tu kalo rs nk nanges, nanges je.. x yah tahan2.. tp kalo byk nanges cmane kak? jadi buta mcm kassim selamat ke? hihihi

SURIA AMANDA said...

dah lama akak x nangis la Bui..

Che Rosliza Che Mat said...

Cr selalu mengalirkan airmata bila tersentuh hati...lagi2 tgk drama sedih hihihi

Ibu Lala said...

Baru tau gak nih..