Tuesday, September 27, 2011

Ayah Pengemis Tapi Anak2 Berjaya Dekat Universiti

bukan kisah bui..kisah orang..hehe *_*
pinjam gugel
Membaca artikel mengenai pengemis sebelum ini, teringat saya satu kisah. Walaupun berpendapatan tetap, kita sering mengeluh, harga minyak dan barangan semakin naik, hal anak-anak nak bersekolah lagi. Tapi tahukah anda, ada seseorang yang menjadi pengemis tetapi mampu membesarkan anak-anaknya, sehingga anak-anak tersebut berjaya berada dekat universiti? Ketika itu, saya masih menuntut di sebuah kolej di KL.

Saya sedang berjalan keluar daripada kolej saya ketika saya melihat seorang pengemis tak berapa tua, dalam lingkungan umur 50-an, sedang duduk meminta sedekah. Selalunya, saya hanya memberi wang kepada mereka dan terus berlalu. Entah kenapa, mungkin mood saya tengah baik dan saya pun tiada rushing nak ke mana-mana. Saya lalu berbual2 dengan hamba Allah tersebut.

Saya : Sudah lama mengemis, pakcik?

Pengemis : Ya... lebih kurang sudah 18 tahun , nak.

Saya : Wah, sudah lama juga ya pakcik.. sehari biasanya dapat berapa pakcik?

Pengemis : (Dengan agak keberatan.. tapi jawab juga) Paling sedikit RM50.00 nak

Saya : Banyak juga ya pakcik??

Pengemis : Bolehlah nak, untuk keluarga...

Saya : Ohhhh!..... keluarga pakcik ada di mana?

Pengemis : Isteri pakcik meninggal lama dah. Anak pakcik pulak semuanya ada 3 orang, tiga-tiga lelaki. Yang pertama dekat Universiti Putra Malaysia di Serdang tu. Yang kedua dekat Universiti Malaya , dan yang ketiga dekat Universiti kebangsaan Malaysia di Bangi nuun.

Saya :Wahh.. hebat-hebat keluarga pakcik ni... boleh tahan juga yerrr..

Pengemis: (Sambil tersenyum ;-) Biasalah nak. Anak pun pandai apa, sekolah kat sini?

Saya: (Membalas senyuman..^_^..) Pakcik ni.. So anak pakcik tu semuanya masih kuliah ke?

Pengemis : Tak arrrrrr.... semuanya mengemis seperti pakcik.... Dorang kata duduk mengemis dekat universiti ni banyak kit incomenyer pasal budak2 U nie pemurah! Lagi2 kalau dekat2 exam. Setakat dua tiga ratus sari tu biasalah!

Saya: Cisss.. Hampehhhhhh..!!!!

17 comments:

MrsCikSemut said...

haha . apa lah punya pakcik . semangat nak cek dok bca . :D . betoi . bersyukur lah apa yang kita dapat :)

Cik Rose Cute said...

Semangat jugak Cik Rose duk baca...rupa-rupanya....Kita patut bersyukur apa yang kita dapat itu yang penting sementara ada di atas dunia nie....

azeelia azman said...

hahahaha kerek ah pakcik tuh.

Anum said...

amboi2 bestnya pakcik tue

siti kektus said...

Pakcik ni kena bkaj cwgn bru la nmpknya. Kt utm ke, umt ke kn. Hehe

♥Aien Najwa♥ said...

haha..kelaka lah pulak yerk..
erm..ok per kn..mengemis menambahkan pendapatan..

p/s : seelok2 nyer kak bui kate la kt pngemis 2, xelok pakcik mengemis..Allah tak suke..hehe..

Azhafizah[フィザ] said...

pakcik oh pakcik..ingatkan betul anakknye masuk U..rupenye mengemis di U..seharusnya kalau masih kuat patut boleh keje bukan mengemis..kaann

Kathy Tuah said...

hahaha..ntah apa2 jak org tua ya..

ajumohit said...

Ala potong stim arr Pakcik ni, dah sedih dah td huhu

Cik Kay Jue said...

hahaha... macam tu lak... anak2 ikut jejak langkah bapak..

diana said...

pekerjaan turun temurun ni..
mungkin bisnes keluarga..
heheheh

nurul nadia nasir said...

HAHAAH dah pernah bce lawak niee hik3

AmirFX said...

Mana tumpahnya kuah mun sik ke nasi.. hahaa..

myhatiku said...

haha..lawak lah!
1st2 bace rase kagum dgn pakcik tuh,tapi rupenya anak2 mengikut jejak langkah dye..hehe

Freaky said...

hahaha mengemis di universiti rupanya., hampehh

Nor said...

la... best nye pertama baca..
ingatkan ayah pngemis anak2 semua dapat masuk u.
last2 akhir cerita hemmm....

Idah said...

betul punya pakcik..ingatkan anak dia ok ok ....tapi last2, menghampakan.