Sunday, September 18, 2011

2 Perkara Yang Sering Membuatkan Kita Tidak Bersyukur



PERTAMA : KITA SERING MEMFOKUSKAN DIRI PADA APA YANG KITA INGINKAN, BUKAN PADA APA YANG KITA MILIKI.
Katakanlah anda telah memiliki sebuah  rumah, kenderaan,  pekerjaan tetap, dan pasangan yang cantik..Tetapi  anda  masih merasa kurang.Fikiran anda dipenuhi pelbagai target dan keinginan.Anda begitu obses dengan rumah yang besar dan  indah,  kereta mewah, serta pekerjaan yang mendatangkan lebih banyak wang..Kita ingin ini dan itu. Bila tak  berjaya mendapatkannya kita terus memikirkannya.Tapi  anehnya,  walaupun sudah mendapatkannya, kita hanya menikmati  kesenangan sesaat.Kita tetap juga tidak puas, kita ingin  yang lebih lagi.Jadi, betapa banyaknya harta  yang kita miliki, kita tak pernah menjadi “KAYA”  dalam  erti yang sebenarnya.
Mari kita luruskan pengertian kita mengenai orang  ”kaya”..Orang yang ”kaya” bukanlah orang yang  memiliki banyak perkara, tetapi orang yang dapat  menikmati segala perkara yang mereka miliki..Kita boleh memiliki keinginan,  tetapi kita perlu menyedari bahawa inilah punca perasaan  tidak tenteram. Kita dapat mengubah perasaan ini  dengan  berfokuskan pada apa yang sudah kita miliki..Cubalah  lihat keadaan di sekeliling anda, fikirkan yang miliki, dan syukurilah. Anda akan merasakan  nikmatnya  hidup..Pusatkanlah perhatian Anda pada sifat-sifat yang baik , pasangan, dan orang-orang di sekitar Anda.  Mereka akan menjadi lebih menyenangkan...
Seorang pengarang pernah mengatakan, ”Menikahlah  dengan orang yang anda cintai, setelah itu cintailah  orang yang anda nikahi.” Ini mewujudkan rasa  syukur.
Ada cerita menarik mengenai seorang datuk yang  mengeluh kerana tidak dapat membeli selipar, padahal  seliparnya sudah lama rosak. Suatu petang dia melihat  seseorang yang tidak mempunyai kaki, tetapi tetap ceria.  Saat itu juga si datuk itu berhenti mengeluh dan mulai  bersyukur.

Hal kedua yang sering membuat kita tak bersyukur adalah. . .
KECENDERUNGAN MEMBANDING-BANDINGKAN DIRI KITA DENGAN ORANG LAIN.

Kita merasa orang lain lebih  beruntung. Kemanapun kita pergi, selalu ada orang  yang  lebih pandai, lebih tampan, lebih cantik, lebih  percaya diri, dan lebih kaya dari kita. . . .
Rumput tetangga memang sering kelihatan lebih hijau  dari rumput di pekarangan rumah  sendiri.
Ada cerita  menarik  mengenai dua orang penghuni hospital sakit jiwa.  Pesakit pertama sedang duduk termenung sambil  menyebut, ‘‘Lulu, Lulu.” Seorang pengunjung yang kehairanan menanyakan masalah  yang dihadapi orang ini. Si doktor menjawab, ”Orang ini jadi gila setelah cintanya ditolak oleh Lulu.”Pengunjung  meneruskan lawatan, Tetapi apabila sampai di wad lain dia terkejut melihat penghuninya terus menerus  memukul kepalanya di tembok dan berteriak,  ”Lulu,  Lulu”. ”Orang ini juga punya masalah dengan  Lulu? ” tanyanya kehairanan. Doktor kemudian  menjawab,  ”Ya, dialah yang akhirnya menikah dengan Lulu.”  

Hidup akan lebih bahagia kalau kita dapat menikmati  apa yang kita miliki.  Kerana itu bersyukur merupakan kualiti hati yang  tertinggi.

sebab itu bui sangat suka dengan kata2 hikmah ni,
JIKA TAK DAPAT APA YANG KITA SUKA..BELAJARLAH MENYUKAI APA YANG KITA DAPAT..DAN BERSYUKURLAH DENGAN APA YANG ADA..

sumber : akuislam.com

11 comments:

AmirFX said...

Salam singgah.. Thanks follow kmk.. Kmk pun suka quote pasal bersyukurlah dengan apa yang ada, sebab manusia tok sik pernah nak puas dengan apa yang dimiliki...

SoLy SoLicious said...

semoga kite tergolong dalam golongan insan yang bersyukur :)

kotak bulat said...

suka cerita lulu lulu tu.. :)

harrazdani said...

moralnya bersyukurlah..alhamdulillaahhhh....

nurul nadia nasir said...

konklusinyaa bersyukurlah dengan ape yg kita adee :)

sha my heart said...

bersyukurlah dgn apa yg ada =)

PeRmAtA bIrU said...

saya juga suka dengan kata2 tu... entri sangat nice dan punya isi yang jelas... untuk merasakan hidup lebih bahagia.. bersyukurlah dengan apa yang sudah kita ada... bukan sebab kita sudah cukup selesa... sebab hidup bukan untuk meratah dan sekadar menikmati nikmat2 di dunia.. tapi hidup sebenarnya adalah anugerah Allah untuk kita mencari kesenangan di akhir zaman... dan di alam yang nyata...:)

ajumohit said...

Bagusnya entri ini, manusia mmg mudah terlalai dgn arus dunia, moga dgn ingatan ini mampu menyedarkan kita

iefa ujang said...

lg 1 sbb kita cma nmpk keburukan je dlm hdp kita,tp bnda yg baik brlaku kita mcm xingat n gmbira sketika,pdahal bnda 2 yg ptot kita kira supaya kita sntiasa brsyukur :)

Nur Zulaikha said...

sentiase bersyukur walau dlm keadaan apa jua sekalipun..moge kita sentiasa dlm kalangan org yg bersyukur..nak join segmen?tinggal link kt sini ye..TQ
http://wwwzuemygen91.blogspot.com/2011/09/segmen-berterusan.html

TK said...

moga2 kita sentiasa tergolong dalam golongan mereka yang sentiasa bersyukur... dan jangan biarkan nafsu dan tamak haloba menguasai diri...

bersyukurlah dengan segala yang kita miliki...