Monday, May 16, 2011

Cerita Tentang Mak

apa-apa sahaja yang berkaitanSELAMAT HARI LAHIR MAK..

10 Mei lepas merupakan hari lahir mak aku yang ke 55..’SELAMAT HARI JADI MAK!!..secara kebetulan adik bungsu aku pun lahir pada hari yang sama..adik bungsu aku pulak dh 16 tahun..pandai betul mak dan bapak aku kan..genius apa..bukan senang nak dpt sama tarikh lahir ni..hanya org2 tertentu jer boleh buat perkara hebat tau..so,mak aku tergolong dlm kalangan yang hebatkan..?mestilah..hehehe..kalau korang dlm adik beradik sama tarikh hari lahir,bermakna mak bapak korang hebat jugak..aku ni 2 orang anak tapi uiii,sorang lahir bulan 1,sorang bulan 3..aku pulak lahir bulan 11 dan hubby aku sama bulan dengan anak aku yang kedua tapi tak sama tarikh..huhu..tapi tak bermakna aku tak hebat ea..wakaka..
Cerita pasal mak..
>> mak aku ni orangnya garang masa kami masih kecil dulu,tapi sekarang dia dh tak garang lagi..(dh tua kan..)bukan apa garangnya dulu nak menjadikan kami anak2 yang berguna..alhamdulillah,adik beradik aku walaupun tak lah belajar tinggi2 sangat tapi taklah sampai melarat hidup..masing2 dh ada jalan hidup sendiri..
>> mak aku ni jugak pandai buat baju..sekarang dia ada bukak kedai jahit dia sendiri..tapi secara kecil-kecilan jer lah..boleh lah duit hasil upah jahit baju tu dia beli barang kemas..wakaka..orang2 tua ni kan suka barang2 kemas terutamanya emas,leh pakai masa terdesak katanya..kalau masa hari nak raya memang masyuk habis..banyak tempahan,byklah masuk duitkan..kalau hari2 biasa kurang sikitlah..sekarang mak aku masih menjahit Cuma dh tak ligat macam dulu..tak larat weii..dh tuakan…hehe
>> mak aku ni jenis yang pembersih..kalau dia kemas rumah,memang dia akan bersihkan betul2..walaupun penat,dia akan puas hati kalau tengok rumah bersih dan kemas..aku ikut sikap mak aku ni..penat macam mana pun,kalau aku rasa x selesa aku sanggup bersihkan rumah dulu sebelum aku buat benda lain..tak caya,tanya hubby aku..
sekarang mak aku dah semakin tua..semakin kuat merajuk pulak tu..pakar cakap,kalau orang perempuan dh menopos memang perasaan akan jadi lebih sensitive..nantilah aku tanya mak aku pasal tu..

apa2 pun aku tetap sayangkan mak aku..baiknya mak aku,buruknya mak aku,aku terima seadanya..kita mesti sayangkan mak..kalau tak dapat nak bagi mak wang ringgit,cukuplah bagi kasih sayang padanya..

mcm aku,tiap2 hujung mggu kalau takder apa2 hal,aku akan balik kpg jengok mak..kalau tak dpt balik,aku akan telefon tanya khabar..kita tak tahu bila masa orang tua kita nak ‘pergi’ kan,jadi selagi masih bernyawa,buatlah baik pada emak kita..bila mak dah tak ada lagi dalam dunia ini,janganlah masa itu kita nak menyesal pula..

I LOVE YOU MAK..
selamat hari lahir 10 mei 2011..
TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA..

p/s:entry ketinggalan ketapi..wakaka..

3 comments:

pRiNCe said...

wah bestnye blog ni..
kalau prince nak datang selalu boley x?
hehehe..

taliff said...

Adeh....kebetulan saya pun lahir pada tarikh yang sama..huhuhu

Bui Idzra Ryn said...

prince..terima kasih..blog awak pun best jugak..hehe

taliff..ye ker..?hepi belated birthday dekat awak ea..semoga dlm lindungan Allah selalu..(",)