Monday, May 21, 2012

Tasik Biru Di Bau,Sarawak

✿ Assalamualaikum..Salam Sejahtera ✿


selamat hari isnin semua..buat apa hujung minggu ni tadi..bui hari Sabtu kerja taww,sekolah ada buat kelas gantian..uhuk..uhuk..terpaksalah datang ke sekolah


ahad pulak kat rumah ajer..kemas apa2 yang patut sebab ada orang nak datang tengok rumah..sebab apa nak tengok..?jeng..jeng..jeng..kalau bui ingat nanti bui story mori ok..


entry hari ni sebenarnya nak bagi korang layan gambar Tasik Biru di daerah Bau,Sarawak..gambar2 ni bui ambil masa bui pergi TAKLIMAT TAK JADI tu


sebelum korang layan gambar,korang baca dulu sejarah pasal Tasik Biru ni k..

Previously, Blue Lake, situated in Bau Minor District appears as a well known gold mine in Sarawak. This lake of 5 hectares is thousands of metres deep. At one instance, a foreign company drained out Blue Lake again to excavate the gold. During that time, the locals saw how small a 10-ton lorry was at the bottom of it. It looks like a matchbox. Perhaps many did not know the lake contains gold, which was the most beautiful in the world and of quality. At one occasion, there were sediments at various places in Bau including the old site of Bau National Secondary School (BNSS) due to the renewed mining activities in the lake. Resulting from that sediment, the locals became annoyed and objected to the renewed mining. After the locals’ objections, finally in 1998, the lake was refilled with water and the mining officially ceased. Following that, the sediments stopped immediately. Now Blue Lake has become one of the eco-tourism attractions in this state. It opened its door to the public who wish to exercise whilst enjoying the fresh air. Additionally visitors could see for themselves the shape and blue colour of the man made lake and ponder upon its history hidden in it.


dulu masa bui tingkatan 3 (1992) kami ada melawat Tasik Biru ni,tapi masa tu belum ada air lagi..sangat dalam tasik ni taww sebab lori masa tu nampak kecik jer dari atas..


31 comments:

Anum said...

cantiknya pemandangan

IntaNBerliaN said...

nmpk cam dlm je ni kak bui.. walaupun kat tepi.. hijau je air... huhuu

Azhafizah[フィザ] said...

Cantiknya..air dia pun jernih je..bestnye kalau dapat pg sini dan dapat ke tengah tasik mesti seronok naik sampan.^__^

kasihredha said...

tenang je tasik ni

HeNRieTTa JoSe said...

wah....cantiknye tasik tu...lebih cantik dr yg rietta amek kat kundang tu....yang ini dikira tasik buatan lah yea bui?

Masz Sidek said...

kmk belum pernah sampei kat sia kak...
kacak jak rupa tempat ya... bersih jak... :)

syiela said...

cantik pemandangannya airnya nampak jernih je.. mesti best kat sna... nak2 time petang angin bertiup sepoi2 bahasa.. mesti best!

ejulz said...

kmk nama jak org swak tp mek rs blm sampei bau.. hehe

Munnafendy said...

rileks nye kalau dpt lepak tepi tasik ni...release tension

mdmZ said...

canteknya....x pernah sampai pun even duk kt kch..kihkihkih..

Fahmi Piruz said...

awesome ! :D

miloais milo said...

iols rasa ngeri
membayangkan tasik yg dalam banget ni....

Nurul Nadia Nasir said...

wahh cantiknya tasik biru nehh!rasa mcm tenang je kalau duk situ!hikhik

MamaEma said...

cantik pemandangan sana bui..

Cik Kay Jue said...

wah.. syok nyer kat tasik tu kalau nak feeling2.. tenang je.. :)

::NureeN:: said...

cantiknya gambar.... rasa tenang tol tgk air tasek nih

fieda said...

cantik gambar tu..tenang jer pemandangan..

LadyBird said...

cantiknye tasik biru..

p/s : akak... bertukar lagi templates akak.. :)

shida'R said...

mmg cantik kak bui :)

org Bau said...

tenang tp sik bleh mandik.

Bui Junaidi said...

HA,AH..MMG TASIK BUATAN
BEKAS LOMBONG EMAS TASIK NI

Bui Junaidi said...

DATING NGAN ORG TERSAYANG PUN BEST NI..HIHI

Bui Junaidi said...

BIAR BENAR KTK EJULZ?
MUN PANDEY SAMPEY KELAK,JGN LUPAK CULIT DAHI YA NGAN TANAH..HAHAHA

Bui Junaidi said...

KAK BUI KAN CEPAT JEMU..HIHI

Nazayiena said...

Kmk pernah lalu jak sia sik sempat nak singgah pun....

Bui Junaidi said...

MMG X BOLEH MANDIK SBB ADA KANDUNGAN PARAS ARSENIK YG TINGGI..TAKUT MEMUDARATKAN KESIHATAN..

Aishah Jahirah said...

tasek yg nampak tenang tapi dalam....nama tasek biru ingatkan kaler biru...hehee

ASaDa RyutaRo said...

mun sanggup menyelam dalam tasik biru, kali ada gik emas dalam ya. hihi :P

AmirFX said...

Dalam ya seh ada emas... Try carik next time ktk g sia.. haha..

Che Rosliza Che mat said...

TENGOK AIR PUN MENYERAMKAN...MESTI DALAM....LEPAK PETANG-PETANG MESTI SERONOK BAWAK ANAK...

Anonymous said...

tenang jangan disangka tiada buaya..dlu tmpt ni brpenunggu. ada bas sekolah tjunam ke dlm tsik dan meragut bnyk nyawa...